آیا واکسن نزدن امری حرام است؟/ داروی امام کاظم آری یا نه؟
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۶۰۶۱۶
حجت الاسلام محمدتقی فاضل میبدی گفت: علما و فقها کارشان در حیطه ای نیست که بخواهند در خصوص مسائل بهداشتی و طبی نظر بدهند. ویروس یک امر کارشناسی است و مبارزه با آن را همه عقلا اعلام می کنند که واجب است. هر انسانی که در مواجه با این خطر باشد باید خود را حفظ کند و باید واکسن را تزریق کند.
به گزارش برنا؛ شاید خبرهایی از جمله تجمع عدهای با دست نوشتههایی مقابل ساختمان مجلس برای مخالف با واکسن و یا استفاده از داروی امام کاظم (ع) را برای مقابله با کرونا شنیده باشید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نظرات مراجع تقلید شیعه بیانگر آن است که افراد در موضوع واکسینه کردن خود باید به تشخیص و توصیه متخصصان پزشکی عمل کنند، ضمن آنکه ترساندن دیگران نیز در این موضوع جایز نیست. به طور مثال آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب در این خصوص می فرمایند: باید برای تزریق واکسن طبق مصوبات ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت عمل کرد. همچنین آیت الله مکارم شیرازی معتقد است: لازم است در این زمینه بر اساس تشخیص و توصیه متخصصان عمل کنید. آیت الله علوی گرگانی می گوید: موضوع ضرورت و یا عدم ضرورت زدن واکسن و شخصی یا اجتماعی بودن آن باید توسط متخصصین پزشکی تعیین شود.
همچنین در این خصوص آیت الله جوادی آملی اعلام کرده است: مؤمنان نباید در کاری که تخصص ندارند، اظهار نظر کنند، ضمن آن که نباید دیگران را از تزریق واکسن بترسانند.
با چنین اظهار نظر هایی بازهم مشاهده کردیم هیچ کدام از علما جز گروه های ضد واکسن نبودند و خودشان پیشگام موضوع تزریق واکسن شدند.
حجت الاسلام محمدتقی فاضل میبدی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی برنا گفت: هر کسی باید بدن خود را حفظ کند و حتی اگر وضو گرفتن و روزه گرفتن برای بدن مضر باشد، حرام است.
او با بیان اینکه هرکاری به بدن ضرر وارد کند حرام محاسبه می شود، افزود: حتی اگر احتمال این وجود داشته باشد که سقف در حین نمازخواندن ممکن است خراب شود، آن نماز خواندن باطل میشود چون جسم افراد در خطر است.
حجتالاسلام فاضل میبدی ادامه داد: مسئله واکسن موضوع شرعی نیست که بخواهیم بگوئیم حلال یا حرام است.
این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه تزریق واکسن یک مسئله عقلی و بهداشتی است، تصریح کرد: اگر کارشناسان و اطبا نظر دهند که ویروس خطرناک است و باید برای آن واکسن زد نباید استفسار کرد و باید نظر آن ها را پیروی کرد و به نظر اطبا عمل کرد.
او بیان کرد: همانطور که فرد بیمار می شود و می خواهد به پزشک مراجعه کند و یا می خواهد عمل جراحی انجام دهد از فقیه استفسار نمی کند، واکسیناسیون هم همین شرایط را دارد.
این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: علما و فقها کارشان در حیطه ای نیست که بخواهند در خصوص مسائل بهداشتی و طبی نظر بدهند. ویروس یک امر کارشناسی است و مبارزه با آن را همه عقلا اعلام می کنند که واجب است. هر انسانی که در مواجه با این خطر باشد باید خود را حفظ و واکسن تزریق کند.
حجتالاسلام فاضل میبدی با بیان اینکه خیلی بد است که بخواهیم تزریق واکسن و مسائل بهداشتی را از فقه استنباط کنیم چراکه در چنین شرایطی نشان میدهد که توانایی عقلانیت در ما وجود ندارد، افزود: اینکه در چنین شرایطی چند طلبه صحبت هایی را برای عدم تزریق واکسن مطرح می کنند می خواهند خود را به نوعی نشان دهند و عوامری را برخلاف نظریه مردم مطرح کنند.
او افزود: اگر پزشکان و اطبا با نظر کارشناسی اعلام می کنند که باید حتما واکسن بزنید، مردم باید حتما واکسن تزریق کرونا را تزریق کنند.
حجتالاسلام فاضل میبدی تصریح کرد: اگر کسی کاری کند که در بدنش خللی ایجاد شود آن کار حرام است و اگر واکسن ترک شود و احتمال این وجود داشته باشد که با ترک واکسن افراد بیمار می شوند، مرتکب فعل حرام شده اند.
او با بیان اینکه نفس سوال پرسیدن از فقه برای واکسن تزریق کردند غلط است، تصریح کرد: به شخصه داروی امام کاظم را برای پیشگیری از کرونا بدون رعایت مسائل بهداشتی قبول ندارد چرا که ائمه هم پزشک داشتند وحتی امیر المومنین زمانی که ضربت خوردند طبیب بالای سرشان حاضر شد.
حجتالاسلام فاضل میبدی افزود: چنین موضوعاتی خرافات است چراکه دین و ائمه برای هدایت بشر آمدند و مسائل جسمی، طبی و بهداشتی کاملا علمی است و باید کارشناس آن را بررسی کند.
او درباره تأثیر دعا بر عدم بیمار شدن افراد به کرونا گفت: ما منکر اثرگذاری دعا نیستیم اما اینکه بگوئیم دعا می تواند جایگزین واکسن باشد، نادرست است و خطرناک است.
انتهای پیام/ 4
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: مجلس واکسیناسیون واکسیناسیون رشد شیعه آیت الله خامنه ای وزارت بهداشت آیت الله مکارم شیرازی آیت الله جوادی آملی مدرسین حوزه علمیه برنا حوزه علمیه قم ویروس پزشک عمل جراحی مدرسین حوزه علمیه ویروس کارشناسی کارشناسی پزشک دین واکسیناسیون تزریق واکسن حکم علما حجت الاسلام فاضل میبدی مسائل بهداشتی تزریق واکسن آیت الله
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۶۰۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسلامیسازی علوم انسانی امری ضروری است
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.
وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتابهای زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاهها و نظریههای زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود. کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
حجتالاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشتهای است، گفت: هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی این امر مورد بحث قرار میگیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند.
وی اضافه کرد: جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
کد خبر 6097051